Experiències
Nova sessió del cicle "Sota la Figuera" amb l'Elvira Prado-Fabregat.
21 de juny 2026
Nova sessió del cicle "Sota la Figuera" amb l'Elvira Prado-Fabregat.
La Vall de Betlem va acollir una nova sessió del cicle "Sota la figuera", organitzat per la cooperativa La Sargantana i la llibreria la Mitja Mosca, amb la filòloga i investigadora Elvira Prado-Fabregat com a convidada. La xerrada, moderada pel periodista Oriol Lladó, va girar al voltant del seu darrer assaig, Natura fosca. Imaginació i ecologia a partir de 'Solitud' (Editorial Barcino, 2026), i també va fer 'parada' al procés creatiu que el va precedir, amb un muntatge escènic, una exposició i un disc, tots amb el títol de Més lloc per a la fosca.
Prado-Fabregat va reivindicar la figura de Caterina Albert i Paradís —Víctor Català— com una autora que mereix molta més atenció de la que ha rebut fins ara. Segons va explicar, si hagués escrit en anglès, avui seria considerada una referència global: la seva mirada sobre la natura va ser transgressora i singular per a la seva època, i en molts aspectes s'avança a temes que després han esdevingut centrals en l'ecologisme contemporani. Alhora, va destacar la capacitat de Català per narrar, amb un estil molt personal, la violència estructural que pateixen les dones, a través de personatges com la Mila a Solitud, i també en altres novel·les i narracions.
Per a la investigadora, el camí per situar Caterina Albert en el lloc que li correspon passa per una feina de fons: actualitzar les traduccions de la seva obra i fer "feina de formigueta" per anar fent créixer el seu nom fora de l'àmbit català.
Prado-Fabregat també va avançar el seu pròxim projecte: un assaig sobre ecofeminisme a partir de l'obra de Víctor Català, que igualment publicarà l'editorial Barcino. I va anunciar la seva pròxima cita pública: el 7 de juliol presentarà L'idioma de la nit al Teatre del Cafè Nou de Mataró, dins el prestigiós cicle Poesia i+. Es tracta d'una conferència performativa, a les fosques, que ressegueix els orígens del so i el destí de la poesia davant la saturació visual de la societat digital actual. Es poden adquirir entrades a través de poesiaimes.cat.
En acabar la xerrada, la conversa va continuar a peu dret, amb una copa de vi de la mateixa Vall de Betlem.
El cicle "Sota la figuera" continuarà amb una nova sessió protagonitzada pel filòsof i periodista cultural Eudald Espluga, autor d'Imaginar el fi. Pensament apocalíptic per a un futur postcapitalista. La seva mirada sobre les angoixes contemporànies i els futurs possibles promet obrir un nou diàleg dins del cicle, després de les reflexions sobre la natura i la foscor plantejades per Prado-Fabregat.
